pondělí 3. března 2014

Efektivní natáčení filmu

V souvislosti s internetovou premiérou "seriálu" Pionýři hororu bych rád v krátkosti probral jak vznikal příspěvek Ludovico Filmu tomuto cyklu pod názvem odpad! Cílem je ukázat především na to, jak být skutečně efektivní a jaké vybavení stačí k tomu, aby celé natáčení nebylo příliš nákladné, probíhalo rychle a zároveň aby to mělo trochu koule.


Při natáčení jsem použil osvědčeného Panasonicu GH2 s naistalovaným flow-motion "hackem". Pohybovali jsme se ve stísněných prostorách "domečku" na popelnice, kde vedle sebe sotva projdou 2 lidé. Klíčová samozřejmě byla příprava, kterou obstaral režisér Choze. Přípravou znamená rozepsání všech záběrů, které je potřeba natočit. Nemuseli jsme se tedy zdržovat jejich vymýšlením na místě.

Abychom pracovali opravdu rychle, nepoužíval jsem ani stativ a spoléhal se především na stabilizovaný  objektiv Panasonic 14-140. Tento objektiv má skutečně účinnou stabilizaci a také poskytuje velký univerzální rozsah pro natáčení různými ohnisky. Obětoval jsem tedy práci s malou hloubkou ostrosti za větší efektivitu a rychlost. Abychom docílil více "freak" atmosféry místa, snažili jsme se používat i neobyvklá ohniska a to hlavně díky ultraširokému Olympusu 9-18. Tento objektiv jsem pak použil i pro "jízdy", které jsem bral normálně z ruky.

S těmito objektivy jsem vydržel většinu času a jejich výměny byly minimální. I když ani jeden z nich nemá bůhvíjakou světelnost, nemuseli jsme aspoň používat variable ND filtr. Jan k večeru při velkém úbytku světla jsem přešel na Nokton 25 f.95 se kterým jsem naopak začal narážet na problémy, že jsme do roviny ostrosti nemohli dostat všechno co jsme potřebovali.

Namísto hraní si s hloubkou ostrosti jsme se naopak věnovali neobvyklým ohniskům a většímu pohybu kamery. Tyto prvky pak více přispívají k atmosféře celého filmu a mají podpořit atmosféru nenormálnosti, případně akčnosti.

Foťák jsem celou dobu držel normálně v ruce bez ramenní opěrky apod.. To mi opět umožnilo mnohem větší flexibilitu, hlavně v okamžiku, kdy jsem se vrhal do popelnice. Kdybych měl nějaký takový rig, obávám se že film by měl kameru mnohem méně nápaditou. Díky možnosti autofocusu jsme si dovolili dělat i celkem rychlé zoom nájezdy. I když je poznat že AF nestíhá a není rozhodně dokonalý, celkový dojem jen podtrhuje "nezávislost" celého projektu a odporuje jeho dynamické pojetí.

Tedy samotné natáčení bylo extrémně rychlé. Jenom při natáčení zcela úvodní scény jsme se zdrželi, protože Tomáš furt nechtěl padat přirozeně. Dalším zádrhel se stal zvuk. I když jsem dopředu říkal že spoléhání na kontaktní zvuk je cesta do pekel, nebyl jsem poslechnut a jako obvykle byl "zvukař" jen do počtu. To se samozřejmě vymstilo tím, že se zvuk musel komplet předělávat.

Díky GH2, zoom objektivům, perfektní přípravě a vzorové spolupráci jsme celé natáčení sfoukli za 2 dny, byť se řada scén musela opakovat navíc krát. Samotný střih pak byl spíše lahůdkou, protože stačilo jen seřadit správné záběry za sebou.

Takhle nějak má podle mého vypadat efektivní natáčení amatérů - s minimem námahy maximální možný užitek.

Shrnutí na závěr jak natáčet co nejefektivněji:
1) perfektní příprava - rozzáběrování, zabránění improvizacím
2) kombinace foťáku a objektivu, které omezuje na minimum neustálou výměnu objektivů
3) univerzální objektivy
4) omezení na minimum další pomůcky pro natáčení
5) točit s ideou "moc se s tím nesrat!"

Žádné komentáře:

Okomentovat